Корнеліс Бейл
Опора і втіха. Основи віри згідно з Гейдельберзьким Катехізисом
ВСТУП
Недільні дні 8-22 Гeйдельберзького Катехізису містять докладне пояснення Апостольського символу віри. Недільні дні 23-24 завершують цей розгляд кількома дуже важливими питаннями про цінність нашої віри згідно з цим віровизнанням.
Так ми позначили особливість цієї частини Катехізису: одне віровизнання пояснює інше. Ми не зустрічаємо такого більше в жодному з наших віровизнань. Катехізис 1563 р. виявляє багатство свого набагато старшого попередника із п’ятого століття – Апостольського символу віри. Власне, різниця у віці між ними ще більша, адже символ віри почав укладатися задовго до п’ятого століття.[17] Таким чином, Катехізис звертається до багатства Апостольського символу віри і долає з ним більш, як 1100 років, – від п’ятого до шістнадцятого століття.
Та попри велику різницю у віці, у Катехізисі не робиться жодних спроб додати до символу віри щось нове. Він розглядається тут як вичерпний символ віри, що не потребує доповнень. Кальвін також називав символ віри картиною, яка надає нам "стисло й чітко повний опис нашої віри"[18]. А згідно нашої форми хрещення, в ньому викладене вчення Старого і Нового Заповітів. Катехізис так само вказує на те, що Апостольський символ віри містить усе, що нам обіцяно в Євангелії.[19] Катехізис не доповнює символ віри, але пояснює його, від початку до кінця. Так виникає дуже різноманітна панорама того, чого може очікувати віра.
[17] Див. також: L. Doekes, Credo, Handboek voor de Gereformeerde Symboliek, 12-19.
[18] J. Calvijn, Institutie, II, 16, 18.
[19] Гeйдельберзький катехізис, Відповідь 22.
Цей матеріал ще не обговорювався.