23.06.2013
Скачати в інших форматах:

Р.Ч. Спроул

Бажання вірити. Дискусія з приводу свободи волі

ПРИМІТКИ

 

Вступ. Євангелізм і стародавня єресь

 

1.    J. I. Packer and O. R. Johnston, "Historical and Theological Introduction," in Martin Luther, The Bondage of the Will, trans. J. I. Packer and O. R. Johnston (Cambridge: James Clarke /Westwood, N.J.: Revell, 1957), pp. 57-58. З огляду на сучасний статус „Лютеранської ортодоксії” ("Lutheran orthodoxy)," Пекер і Джонстон посилаються на аналіз Г.Дж. Іванда у німецькому виданні „Тягаря волі” Лютера (Мюнхен, 1954).

                                2. Ibid., p. 58.

                            3.Ibid., pp. 58-59.

                              4.Ibid., p. 59.

                             5.Ibid., pp. 59-60.

 

Розділ 1. Ми здатні до послуху: Пелагій.

 

1.    Adolph Harnack, History of Dogma, part 2, book 2, перекладено: James Millar (1898; New York: Dover, 1961), p. 174.

        2.Ibid., p. 169.

3.Philip Schaff, History of the Christian Church, 8 vols. (1907-10; Grand Rapids: Eerdmans, 1952-53), 3:802-3. Шаф посилається на Августина, On the Grace of Christ and on Orig­inal Sin (418), responding to Pelagius, Defense of the Freedom of the Will.

       4..Pelagius, цитовано у: Harnack, History of Dogma, p. 193.

            5. Schaff, History of the Christian Church, 3:803-4.

            6. Ibid., 3:805-6.

            7. Pelagius, Marius Com., 2.10. Цитовано у: Reinhold Seeberg, TextBook of the History of Doctrines, vol. 1, History of Doctrines in the Ancient Church, trans. Charles E. Hay (1905; Grand Rapids: Baker, 1977), p. 334.

            8. Pelagius, Letter to Demetrius, 8. Цитовано у: Seeberg, History of Doctrines, 1:335.

            9. Jaroslav Pelikan, TheChristian Tradition: A History of the Development ofDoctrine,vol. 1, The Emergence ofthe Catholic Tradition, 100-600 (Chicago and London: University of Chicago, 1971),p.314. Всі три цитати взято з: (1) Augustine, On the Proceedings of Pelagius (417), 22.46; (2) Augustine, On the Grace of Christ and on Original Sin (418), 35.38; and (3) Augustine, Retractations (426), 2.68.

10. Seeberg, History of Doctrines, 1:336. Перше посилання на Пелагія, Letter to Demetrius, 8; друге – на Августина, On the Grace of Christ, 7.8.

      11.Harnack, History of Dogma, p. 175.

12. Seeberg, History of Doctrines, 1:354. Обидві цитати з цього абзацу взяті з Августина, On the Proceedings of Pelagius (417), 19.43, 6.16.

        13. Seeberg, History of 'Doctrines, 1:354.

 14.   Jerome, Letter to Augustine (419). Цитовано у: Schaff, History of the Christian Church, 3:796.

15.    Augustine, On the Proceedings of Pelagius. Цитовано у: Schaff, History of the Chris
tian Church, 3:796.

16.   Pope Innocent, Epistle 31.6. Цитовано у: Harnack, History of Dogma, p. 182.

17.    Peter Brown, Augustine of Hippo: A Biography (London: Faber and Faber, 1967 /
Los Angeles: University of California, 1969), pp. 359-60.

18.    Schaff, History of the Christian Church, 3:799. У примітці Шаф зазначає, що третій з цих канонів може не бути автентичним.
     19.  Seeberg, History of Doctrines, 1:356.

20.        Schaff, History of the Christian Church, 3:815.

 

Розділ 2. Ми нездатні до послуху: Августин

 

1.    Benjamin BreckinridgeWarfield, "Augustine,"in Warfield, Studies inTertullian and Augustine,  ed. Ethelbert D. Warfield et al. (1930; Grand Rapids: Baker, 1981), p. 128. Ця стаття була передрукована у: Warfield, Calvin and Augustine, ed. Samuel G. Craig  (Philadel­phia: Presbyterian and Reformed, 1956), pp. 305-26 (цитату див. на с 320).  Ця стаття уперше з’явилася у: James Hastings, ed., Encyclopedia of Religion and Ethics (New York: Scribner, 1909), 2:219-24.

2.    Warfield, Studies in Tertullian and Augustine, p. 130; Warfield, Calvin and Aug ustine, p. 322.

3.    Augustine, The Enchiridion: On Faith, Hope and Love, перекладено: J. F. Shaw, in Augustine, Basic Writings of Saint Augustine, ed. Whitney J. Oates, 2 vols. (1948; Grand Rapids: Baker, 1980), 1:673 (chaps. 26-27).

4.    Augustine, The City of God, перекладено: Marcus Dods et al., in Augustine, Basic Writings, 2:255-56(14.11).

5.    Ibid., 2:257-58 (14.13). "... for the evil act [would] never [have] been done" is"... for the evil act had never been done" in Marcus Dods's translation.

6.    Ibid., 2:221 (13.14).

7.    Philip Schaff, History of the Christian Church, 8 vols. (1907-10; Grand Rapids: Eerdmans, 1952-53), 3:825.

8.    Ibid., 3:826-27.

9.  Augustine, The City of God, inAugustine, Basic Writings, 2:260 (14.15). For the sake of readability I have broken up an extremely long sentence ("Therefore, because the sin was a despising of the authority of God ... he had forsaken eternal life.") into five sentences.

10.   Schaff, History of the Christian Church, 3:839.

11.   Augustine, On Grace and Free Will, перекладено: Peter Holmes, in Augustine, Basic Writings, 1:758 (chap. 31).

12.    Schaff, History of the Christian Church, 3:820-21.

13.    Augustine, The Enchiridion, inAugustine, Basic Writings, 1:675 (chap. 30).

14.    Норман Гізлер робить це зауваження в тексті публічних лекцій.

15.Augustine, The Enchiridion, in Augustine, Basic Writings, 1:675 (chap. 30).

16. Reinhold Seeberg, Text-Book of the History of Doctrines,vol. I, History of Doctrines in the  Ancient Church, перекладено: Charles E. Hay (1905; Grand Rapids: Baker, 1977), p. 344. Після першого речення Зееберг посилається на Августина, On the Grace of Christ and on  Original Sin, chaps. 18-19.

16.    Augustine, The Enchiridion, inAugustine, Basic Writings, 1:677 (chap. 32).

17.    Augustine, On Grace and Free Will, inAugustine, Basic Writings, 1:756 (chap. 29).

18.    Ibid., 1:767 (chap. 41).

19.    Augustine, On the Predestination of the Saints, перекладено: R. E. Wallis, in Augustine, Basic Writings, 1:809 (chap. 34).

20.    Pelagius, цитовано у: Augustine, Predestination of the Saints, 1:810-11 (chap. 36).

21.    Augustine, Predestination of the Saints, 1:812-13 (chap. 38).

 

Розділ 3. Ми  здатні  на співпрацю: помірковані пелагіяни

 

1.     Reinhold Seeberg, Text-Book of the History ofDoctrines, vol. I, History of Doctrines
in the Ancient Church,
перекладено: Charles E. Hay (1905; Grand Rapids: Baker, 1977), p. 369.

2.    Ibid.

3.    Ibid.

4.    Philip Schaff, History of the Christian Church, 8 vols. (1907-10; Grand Rapids: Eerd-
mans, 1952-53), 3:861.

5.    Seeberg, History of Doctrines, 1:370. Зееберг посилається на: John Cassian, Collationum,3.12.

6.    Adotph Harnack, History of Dogma, part 2, book 2, перекладено: James Millar (1898; New York: Dover, 1961), p. 247.

7.    Seeberg, History of Doctrines, 1:371-72.

8.    Schaff, History of the Christian Church, 3:861.

9. John Cassian, Collationum, 13.8,7. Цитовано з: Seeberg, History of Doctrines, 1:371.

10.   Schaff, History of the Christian Church, 3:867, 869.

11.   Canons and Decrees of the Council of Trent: Original Text with English Transla­tion, перекладено: H. J. Schroeder (London: Herder, 1941), pp. 42-43.

12.   Martin Chemnitz, Examination of the Council of Trent, перекладено: Fred Kramer, 4 vols.
(St. Louis and London: Concordia, 1971-86), 1:428 (7.2.1). Chemnitz, цитовано з: Jacob Payva
Andrada, Orthodox Explanations of the Controverted Points of Religion (1564).

13.   Chemnitz, Examination of the Council of Trent, 1:428-29 (7.2.1).

14.   Canons and Decrees of the Council of Trent, p. 43.

15.   John Calvin, Acts of the Council of Trent: With the Antidote, ed. and trans. Henry Beveridge (1851), у: John Calvin, Selected Works of John Calvin: Tracts and Letters, ed.
Henry Beveridge and Jules Bonnet, 7 vols. (Grand Rapids: Baker, 1983), 3:147-48. Кальвін посилається на Августина, On Rebuke and Grace, 100.14.

16.    Calvin, Acts of the Council of Trent, 3:148. Перша цитата з Августина взята з листа до Анастаса;  друга — з проповіді про св. Івана; третя -- з невідомого джерела.

17.    Цитовано з: Seeberg, History of Doctrines, 2:450.

18.   Ibid., 2:451-52.

19.   Ibid., 2:452.

20.    Harold J. Grimm, The Reformation Era: 1500-1650 (New York: Macmillan / Lon
don: Collier-Macmillan, 1954), p. 533.

21.   Seeberg, History of Doctrines, 2:455.

22.   Catechism of the Catholic Church (New York: Pauline, 1994), p. 430 (pars. 1731-32).

23.Ibid., p. 430 (par. 1730). The Catechism quotes Vatican II, Gaudium etspes (1965),17. Gaudium etspes, цитовано із: Ecclesiasticus 15:14.

24.    Catechism of the Catholic Church, p. 103 (par. 406).

25.    Ibid., p. 103.

26.     Vatican II, Gaudium etspes, 37.2. Цитовано у: Catechism of the Catholic Church, p. 103 (par. 409).

 


Розділ 4. Ми під тягарем гріха: Мартін Лютер

 

1.      Martin Luther, Letter to W. F. Capito, 9 July 1537. Цитовано у: J. I. Packer and O. R. Johnston, "Historical and Theological Introduction," in Martin Luther, The Bondage of the Will, перекладено: J. I. Packer and O. R. Johnston (Cambridge: James Clarke / Westwood, N.J Revel], 1957), p. 40.

2.      Benjamin Breckinridge Warfield, "The Theology of the Reformation," in Warfield, Studies in Theology, ed. Ethelbert D. Warfield et al. (1932; Grand Rapids: Baker, 1981), p. 471. Ця стаття вперше з’явилася у: Biblical Review 2 (1917): 490-512.

3.      "Luthers Schrift De servo arbitrio istdas schonste und traftigste Soli Deo gloria, das  von derganzen Reformation gesungen worden ist." Sigurd Normann, "De servo arbitrio
als Ausdruct lutherischen Christentums," Zeitschrift filr systematische Theologie 14 (1937):338. Перекладено у: Gordon Rupp і цитовано в його The Righteousness of God: Luther Studies: The Birkbeck Lectures in Ecclesiastical History Delivered in the University of Cambridge, 1947 {New York: Philosophical Library, 1953), p. 283.  Рапп пише:Але я сподіваюся, ми побачимо, чому цей трактат  [Luther's The Bondage of the Will] досі популярний, і чому, як зазначає єпископ Норман, він залишається найкращим і найпотужнішим гімном Богові  (Soli Deo Gloria), який співали за весь період Реформації”. Переклад Раппом Нормана приводиться у:  Packer and Johnston, "Historical and Theological Introduction," p. 41.

 

4.     Erasmus, Diatribe Concerning Free Will. Цитовано у: Martin Luther, The Bondage of the Will, p. 74 (2.3).

                              5. Ibid., p. 76(2.3).

                    6.Ibid., p. 78(2.3).

                    7.Ibid., pp. 80-81 (2.4).

                     8.Ibid., p. 81 (2.4).

            9.Іbid., pp. 83-84 (2.5).

10. Erasmus, Diatribe Concerning Free Will, передмова. Цитовано у: Luther, The Bondage of the Will, p. 97 (2.7).

11.Luther, The Bondage of the Will, p. 99 (2.7).

12.Ibid., pp. 102-3(2.8).

13.Ibid., p. 104(2.9).

14.Ibid., p. 105(2.9).

15.Ibid., p. 106(2.9).

16.Erasmus, Diatribe Concerning Free Will. Цитовано у: Luther, The Bondage of the Will, p. 137(4.1).

17.Luther, The Bondage of the Will, pp. 138-39 (4.1).

18.Ibid., pp. 144-45(4.3).

19.Ibid., p. 145(4.3).

20.Ibid.

21.Erasmus, Diatribe Concerning Free Will. Цитовано у: Luther, The Bondage of the  Will, p. 145 (4.3).

22.Luther, The Bondage of the Will, p. 146 (4.3).

23.Ibid., p. 148(4.3).

24.Erasmus, Diatribe Concerning Free Will. Цитовано у: Luther, The Bondage of the Will, pp. 151-52 (4.5).

25.     Luther, The Bondage of the Will, p. 153 (4.5).

26. Eracmus, Diatribe Concerning Free Will. Цитовано у:Luther, The Bondage of the Will, p. 171(4.11).

27.     Luther, The Bondage of the Will, pp. 171-72 (4.11).

28.     Ibid., p. 174(4.11).

29.Erasmus, Diatribe Concerning Free Will. Цитовано у:  Luther, The Bondage of the Will, p- 187(4.16).

30.     Luther, The Bondage of the Will, p. 187 (4.16).

31.     Ibid., p. 207 (5.6).

32. Erasmus, Diatribe Concerning Free Will. Цитовано у: Luther, The Bondage of the Will p. 220 (5.10).

33.     Luther, The Bondage of the Will, p. 220 (5.10).

34.     Ibid., p. 260 (5.7).

35.     Ibid., p. 261 (5.7).

36.     Ibid., p. 262 (5.7).

 

Розділ 5. Ми добровільні раби: Жан Кальвін

 

1.        John Calvin, Institutes of the Christian Religion, 2 vols., перекладено: Henry Beveridge (1845; Grand Rapids: Eerdmans, 1964), 1:223 (2.2.1).

2.     Ibid.

3.     Ibid/, 1:225 (2.2.3). Cicero, Nature of the Gods, 3.36.86-87.

4.     Calvin, Institutes of the Christian Religion, 1:225 (2.2.4).

5.  Ibid., 1:225-26 (2.2.4). Chrysostom, Deproditione Judaeorum, 1; and Homilies on Genesis, 19.1.

Jerome, Dialogus contra Pelagianos, 3.1.

6.     Calvin, Institutes of the Christian Religion, 1:226 (2.2.4).

7.     Ibid., 1:227-28 (2.2.5). Див. Peter Lombard, Sentences, 2.25.9.

8.     Calvin, Institutes of the Christian Religion, 1:229-30 (2.2.7-8).

9.     Ibid., 1:232 (2.2.11). Augustine, Letters, 113.3.22.

10.   Calvin, Institutes of the Christian Religion, 1:236 (2.2.15).

11.   Ibid., 1:238 (2.2.18).

12.   Ibid., 1:249 (2.3.1).

13.   Ibid., 1:253 (2.3.5).

14.   Ibid., 1:254 (2.3.5).

15.   Ibid., 1:255 (2.3.6).

16.   Chrysostom, Deferendisreprehensionibus, 6; Homilieson the Gospel of John, 10.1.
Quoted in Calvin, Institutes of the Christian Religion, 1:260 (2.3.10).

17.     Calvin, Institutes of the Christian Religion, 1:260 (2.3.10).

18.     Ibid., 1:263-64 (2.3.13). Див. Augustine, On Rebuke and Grace to Valentinus, 14.45.

19. John Calvin, Articles Agreed upon by the Faculty of Sacred Theology ofParis, inRef erence to Matters of Faith at Present Controverted; with the Antidote, ed. and trans. Henry Beveridge (1844), in John Calvin, Selected Works of John Calvin: Tracts and Letters, ed. Henry Beveridge and Jules Bonnet, 7 vols. (Grand Rapids: Baker, 1983), 1:75.

    20. Ibid., 1:76. Перше посилання на Августина—на  Letter to Boniface, 3; друге—на його: Homil. in Joan., 53.

21.   Ibid., 1:76-77.

22.   John Calvin, Commentary on the Gospel According to John, перекладено: William Pringle, 2 vols. (1847-48; Grand Rapids: Baker, 1979), 1:257 (on John 6:44).

23.              Ibid.

24.              Ibid., 1:276 (on John 6:65).

25.    John Calvin, The Epistles of Paul the Apostle to the Galatians, Ephesians, Philippіans and Colossians, перекладено: T. H. L. Parker, Calvin's Commentaries, ed. David W. Torrance and Thomas F. Torrance (Edinburgh: Oliver and Boyd / Grand Rapids: Eerdmans, 1965)
p. 139 (on Eph. 2:1).

26.          Ibid., p. 141 (on Eph. 2:3).

27.          Ibid., p. 142 (on Eph. 2:4).

28.     Ibid., p. 144. Перекладач T. H. L. Parker, каже про своє рішення перекласти  opus as "work": " Opus може означати ”майстерність”  і тут воно видається більш прийнятним. Проте я обрав слово „праця”, аби зберегти зв’язок з Кальвіновою характерною концепцією  opus dei [the work of God]."

29.          Ibid., p. 145 (on Eph. 2:10).

30.          Ibid., pp. 145-46 (on Eph. 2:10).

31.    John Calvin, The Epistles of Paul the Apostle to the Romans and to the Thessalonians, перекл.. Ross MacKenzie, Calvin's Commentaries, ed. David W. Torrance and Thomas E. Torrance (Edinburgh: Oliver and Boyd / Grand Rapids: Eerdmans, 1960), p. 205 (on Rom. 9:16).

32.          Ibid., pp. 205-6 (on Rom. 9:16).

33.    Francis Turretin, Institutes ofElenctic Theology, 3 vols., перекладено: George Musgrave Giger, ed. James T. Dennison Jr. (Phillipsburg, N.J.: P & R, 1992-97), 2:542 (15.5.1).

34.          Ibid., 2:543 (15.5.4).

35.    Turretin, Institutes ofElenctic Theology, 2:543 (15.5.6). See Canons and Decrees of the Council of Trent: Original Text with English Translation, перекладено: H. J. Schroeder (London and St. Louis: Herder, 1941), pp. 42-43, де ця стаття перекладається так: «Якщо хтось каже, що свобода волі людини пробуджується Богом, шляхом згоди на заклик Божий і дію, і ніяким чином не співпрацює, аби підготуватися до одержання благодаті виправдання, що вона не може відмовитися від згоди за власним бажанням, але як щось неживе, ніяким чином не діє і залишається пасивною, нехай буде тому анафема».

36.          Turretin, Institutes ofElenctic Theology, 2:543 (15.5.7).

37.          Ibid., 2:544 (15.5.7).

38.          Ibid., 2:546(15.6).

39.          Ibid., 2:546 (15.6.1).

40.          Ibid., 2:547 (15.6.2).

41.          Ibid., 2:552 (15.6.16).

Розділ 6. Ми вільні у своїй вірі: Яків Арміній

 

1. James Arminius, The Public Disputations of James Arminius, D.D., in James
Arminius, The Works of James Arminius: The London Edition, перекладено: James and William Nichols, 3 vols. (1825-75; Grand Rapids: Baker, 1986), 2:192 (11.7). Бесіда 11 має назву "On the Free Will of Man and Its Powers."

2.                Ibid.

3.                Ibid., 2:192-93 (11.8).

4.                Ibid., 2:193 (11.9).

5.                Ibid., 2:193-94 (11.10-11).

6.                Ibid., 2:194-95 (11.12).

7.                Ibid., 2:195 (11.13).

8.     Ibid., 2:196 (11). Перший абзац — цитата  з: Augustine, Against Two Let­
ters of the Pelagians;
другий абзац—цитата  з:  Bernardus, On Free Will and Grace.

9.  James Arminius, Certain Articles to Be Diligently Examined and Weighed: Because
Some Controversy Has Arisen Concerning Them among Even Those Who Profess the

Reformed Religion, in Arminius, The Works of James Arminius: The London Edition, 2:721 (17.4).

Стаття 17 має назву "On the Vocation of Sinners to Communion with Christ, and to a Participation of His Benefits."

10.    Ibid., 2:721 (17.5).

11.    Ibid., 2:721-22 (17.12).

12.    Ibid., 2:722(17.13).

13.    Ibid., 2:722 (17.16).         ,     ..

14.    Ibid., 2:722 (17.17).

15.  Frances Turretin, Institutes of Elenctic Theology, 3 vols., перекладено: George Musgrave Giger, ed. James T. Dennison Jr. (Phillipsburg, N.J.: P & R, 1992-97), 2:547-48 (15.6.6-7).

16.   James Arminius, The Apology or Defence of James Arminius, D.D., against Thirty-one Theological Articles, in Arminius, The Works of James Arminius: The London Edition, 2:52 (against article 27).

17.  Philip Schaff, History of the Christian Church, 8 vols. (1907-10; Grand Rapids: Eerd­mans, 1952-53), 8:280.

18.  Williston Walker, A History of the Christian Church, rev. Cyril C. Richardson, Wilhelm Pauck, and Robert T. Handy (New York: Scribner's, 1959), p. 399.

19.   Ibid., p. 400.

20. Roger Nicole, "Arminianism," in Everett F. Harrison, ed., Baker's Dictionary of
Theology (Grand Rapids: Baker, 1960), p. 64.

    21.The Remonstrance of 1610, appendix C in Peter Y. De Jong, ed., Crisis in the
Reformed Churches: Essays in Co\nmemoration of the Great Synod ofDort, 1618-1619
(Grand Rapids: Reformed Fellowship, 1968), pp. 208-9. Посилання на Писання хибно наводиться у: De Jong as John 13:5. Див. також: Philip Schaff, ed., The Creeds of Chris­tendom: With a History and Critical Notes, rev. David S. Schaff, 3 vols., 6th ed. (1931; Grand Rapids: Baker, 1990), 3:546-47.

22.  The Counter Remonstrance of 1611, Додаток D in De Jong, ed., Crisis in the
Reformed Churches,
pp. 211-12.

23.  The Opinions of the Remonstrants, trans. Anthony A. Hoekema, appendix H in De
Jong, ed., Crisis in the Reformed Churches, p. 226.

24. The Canons ofDort, appendix I in De Jong, ed., Crisis in the Reformed Churches,
pp. 246-47. Стаття 10 третього і четвертого розділів доктрини ("The Corruption of Man,
His Conversion to God, and the Manner Thereof"). Див. також: Schaff, ed., The Creeds of Christendom, 3:589-90.

25.The Canons of Dort, inDe]ong, ed., Crisis in the Reformed Churches, p. 247.Статті 11-12 третього і четвертого розділів доктрини. Див. також Schaff, ed., The Creeds
of Christendom, 3:590.

26.  The Canons ofDort, in De Jong, ed., Crisis in the Reformed Churches, pp. 249,
251-52. Абзаци 6-8 of "Rejection of Errors," третього і четвертого розділів доктрини..

27.  Clark H. Pinnock, "From Augustine to Arminius: A Pilgrimage in Theology," in
Clark H. Pinnock, ed., The Grace of God, the Will of Man: A Case for Arminianism (Grand Rapids: Academie / Zondervan, 1988), p. 15.

28.    Ibid.

29.    Ibid., p. 27.

30.    Ibid.

31.    Ibid., p. 26.

32.    Ibid., p. 25.

33. William Lane Craig, "Middle Knowledge: A Calvinist-Arminian Rapprochement?"
in Pinnock, ed., The Grace of God, pp. 141-64.

34.    Pinnock, ed., The Grace of God, pp. 25-26.

35.    Clark H. Pinnock, Richard Rice, John Sanders, William Hasker, and David Basinger
The Openness of God: A Biblical Challenge to the Traditional Understanding of God (Down­ers Grove, 111.: InterVarsity / Carlisle, Cumb.: Paternoster, 1994), p. 9.

Розділ 7. Ми схильні до гріха: Джонатан Едвардз

 

1.    Jonathan Edwards, The Great Christian Doctrine of Original Sin Defended: Evidences of Its Truth Produced, and Arguments to the Contrary Answered, in Jonathan Edwards, The Works of Jonathan Edwards, AM., 10th ed., 2 vols. (1865; Edinburgh / Carlisle, Penn.: Banner of Truth, 1979), 1:145. Передмову автора датовано 1757 р.

2.     Ibid., 1:151, col. a.

3.     Ibid.

4.     Ibid.

5.     Ibid., 1:152, col. a.

6.     Ibid., 1:152, col. b.

7.     Ibid., 1:156, col. b.

8.     Ibid., 1:173, col. a.

9.  Ibid., 1:197, col. b.

10.     Ibid., 1:210, col. b.

11.     Ibid., 1:214, col. a.

12.     Paul Ramsey, "Editor's Introduction," in Jonathan Edwards, Freedom of the Will,
ed. Paul Ramsey, The Works of Jonathan Edwards, ed. Perry Miller, vol. 1 (New Haven and London: Yale University, 1957), pp. 1-2. Спочатку праця Едвардза мала назву A Careful and Strict Enquiry into the Modern Prevailing Notions of That Freedom of Will, Which Is Supposed to Be Essential to Moral Agency, Virtue and Vice, Reward and Punishment, Praise and Blame. Ремсі посилається на Девіза Ф. Свенсона, перекладача Сорена Кіркегаарда Philosophical Fragments (1936), Concluding Unscientific Postscript (1941),  Three Discourses on Imagined Occasions (1941), volume 1 of Either/Or (1941), and Works of Love (1946); і автора праці Something about Kierkegaard (Minneapolis: Augsburg, 1941).

13.     Edwards, Freedom of the Will, p. 133.

14.     Ibid., p. 137.

15.     Ibid.

16.     Ibid., p. 139. Цитовано з Джона Локе,  An Essay Concerning Human Understanding, 7th ed. {1716), 2.21.30.

17.     Edwards, Freedom of the Will, p. 141.

18.     Ibid.

19.     John H. Gerstner, "Augustine, Luther, Calvin, and Edwards on the Bondage of the
Will," in Thomas R. Schreiner and Bruce A. Ware, eds., The Grace of God, the Bondage of the Will, 2 vols. (Grand Rapids: Baker, 1995), 2:291. Цитовано з: John Preston, "Ser­mon on Hebrews 5:12," in John Preston, Works, 2:158.

20.     Edwards, Freedom of the Will, p. 142.

21.     Ibid.

22.     Ibid., p. 149.

23.     Ibid., p. 152.

24.     Ibid., p. 153.

25.     Ibid., p. 155.

26.     Див. R. C. Sproul, Not a Chance: The Myth of Chance in Modern Science and Cos­mology (Grand Rapids: Baker, 1994).

27.     Edwards, Freedom of the Will, p. 159.

28.     Ibid., p. 164.

29.     Ibid., pp. 164-65.

30.     Ibid., pp. 172-73.

31.     Ibid., p. 184.

32.     Ibid., p. 197.

Розділ 8. Ми не розбещені від природи: Чарлз Грендісон Фінні

1.      Charles G. Finney, Finney's Systematic Theology, 3d ed., ed. Dennis Carroll, Bill Nicely, and L. G. Parkhurst Jr. (1878; Minneapolis: Bethany, 1994).

2.   Charles White, "Review of Keith J.Hardman, Charles Grandison Finney, 1792-1875,"FidesetHistoria21 (January 1989): 89.

3.   Keith J. Hardman, Charles Grandison Finney, 1792-1875: Revivalist and Reformer (Syracuse: Syracuse University, 1987; Grand Rapids: Baker, 1990), p. xii.

4. Robert Godfrey, "Cambridge Highlights," Modern Reformation 5 (July 1996), p. 7.

         5. Ibid. Див. Robert Godfrey, "The Reformation of Worship," in James Montgomery Boice and Benjamin E. Sasse, eds., Here We Stand! A Call from Confessing Evangelicals (Grand Rapids: Baker, 1996), pp. 157-72. Годфрі посилається на: Benjamin BreckinridgeWarfield, "The Theology of Charles G. Finney," in Warfield, Perfectionism, ed. Ethelbert D. Warfield et al.,2 vols. (1931-32; Grand Rapids: Baker, 1981),2:193. Стаття Ворфілда була передрукована у: in Warfield, Perfectionism, ed. Samuel G. Craig (Philadelphia: Presbyterian and Reformed, 1958), pp. 166-215 (це посилання див. на с.193). Уперше стаття Ворфілда з’явилася у: The Princeton Theological Review19 (1921): 568-619.

6.    L. G. Parkhurst Jr., "Finney's Theology," in Finney, Finney's Systematic Theology, p.
xxii.

    7.Parkhurst, "Finney's Theol ogy," p. xviii. У примітці Паркхерст для прикладу

посилається  на: Keith J. Hardman. Ibid., p. xxv (n. 17).

8.     Finney, Systematic Theology, pp. 360-61 (lecture 25, "Justification").

9.  Ibid., p. 361 (lect 25).

10.      Ibid., p. 362 (lect. 25).

11.      Ibid., p. 219 (lecture 13, "Atonement").

12.      Ibid.

13.      Ibid., p. 212 (lect. 13).

14.      Ibid., p. 214 (lect. 13).

15.      Ibid., p. 213 (lect. 13).

16.      Ibid., p. 223 (lecture 14, "Extent of Atonement").

17.      Ibid., p. 366 (lecture 25, "Justification").

18.      Ibid., pp. 368-69 (lect. 25).

19.      Ibid., p. 369 (lect. 25).

20.      Ibid., pp. 370-72 (lect. 25).

21.      Ibid., p. 377 (lect. 25).

22.      Ibid., p. 243 (lecture 16, "Moral Depravity").

23.     Ibid., p. 245 (lect. 16).

24.     Ibid., p. 250 (lect. 16).

25.     Ibid.

26.     Ibid., p. 262 (lect. 16).

27.     Ibid., p. 267 (lect. 16).

28.     Ibid., p. 307 (lecture 20, "Natural Ability").

29.     Ibid., p. 305 (lect. 20).

30.     Ibid., p. 307 (lect. 20).

31.    Ibid., p. 269 (lecture 17, "Regeneration").

32.    Ibid., p. 276 (leer.. 17).

33.    Ibid., p. 274 (lect. 17).

Розділ 9. Ми здатні повірити: Льюїс Сперрі Чейфер

   1.John H. Gerstner, Wrongly Dividing the Word of Truth: A Critique of Dispensationalism (Brentwood, Tenn.: Wolgemuth & Hyatt, 1991). Розділ 7 (pp. 105-46) має назву "Spurious Calvinism."

  2.Lewis Sperry Chafer, Systematic Theology, 8 vols. (1947-48; Grand Rapids: Kregel, 1993), 2:285.

3.Ibid., 2:283.

4.Ibid.

    5.Ibid., 2:286-87. Див. W. G. T. Shedd, Dogmatic Theology, 3 vols. (1888-94; Nashville: Nelson, 1980), 2:196-200.

6. Chafer, Systematic Theology, 1:238-39.

7. Ibid., 1:240.

8. Ibid., 1:241.

9. Ibid., 1:243. Цитовано з: John Dick, Lectures on Theology, 2 vols. (Philadelphia: Greenough, 1839), 1:357-58.

10.   Ibid., 6:113.

11.   Ibid., 7:265.

12.   Ibid., 6:117-18. Цитовано з: John F. Walvoord, The Doctrine of the Holy Spirit: A Study in Pneumatology (Dallas: Dallas Theological Seminary, 1943), pp. 145ff.

13.   Ibid., 3:335.

14.   Gerstner, Wrongly Dividing the Word of Truth, p. 109.

15.   Chafer, Systematic Theology, 6:106-7.

16.   Ibid., 6:109.

17. Ibid., 6:117. Цитовано з: Walvoord, The Doctrine of the Holy Spirit, pp. 144-45.

18.    R. C. Sproul, "A Serious Charge," in Michael Horton, ed., The Agony of Deceit (Chicago: Moody, 1990), pp. 44-45.

19.    Gerstner, Wrongly Dividing the Word of Truth, p. 147.

20.    Ibid., p. 145. Див. J. F. Strombeck, Disciplined by Grace (Chicago: Moody, 1946), p. 137.

21.    Chafer, Systematic Theology, 7:136.

22.    Gerstner, Wrongly Dividing the Word of Truth, p. 137. Цитовано з: Billy Graham, How to Be Born Again (Waco, Tex.: Word, 1977), pp. 150,152,157. Курсив Герстнера у першій цитаті.

23.    Gerstner, Wrongly Dividing the Word of Truth, p. 138. Цитовано з: Billy Graham, How to Be Born Again, p. 168; and Lewis Sperry Chafer and John Walvoord, Major Bible Themes, 2d ed. (Grand Rapids: Zondervan, 1974), p. 99 (курсив Герстнера).

24.    Chafer, Systematic Theology, 1:229-30.

25.    Ibid., 1:230.

26.    Ibid., 1:231.

27.    Gerstner, Wrongly Dividing the Word of  Truth, pp. 111. Цитовано з: C. I. Scofield, ed., Scofield Reference Bible (New York: Oxford University, 1909), p. 1311.

28.    Gerstner, Wrongly Dividing the Word of Truth, pp. 111-12.

29.   Ibid., p. 115. Цитовано з: Norman L. Geisler, "God, Evil and Dispensations," in Don­ald K. Campbell, ed., Walvoord: A Tribute (Chicago: Moody, 1982), p. 102.

 


Евангельская Реформатская Семинария Украины

  • Лекции квалифицированных зарубежных преподавателей;
  • Требования, которые соответствуют западным семинарским стандартам;
  • Адаптированность лекционных и печатных материалов к нашей культуре;
  • Реалистичный учебный график;
  • Тесное сотрудничество между студентами и местными преподавателями.

Цей матеріал ще не обговорювався.